Möt våra medarbetare /Marie Sjöström
"Det roligaste är ju att ha kontakt med kunderna"
Marie Sjöström trivs med de stora maskinerna. Det är roligt att arbeta med dem och särskilt tillsammans med alla härliga kollegor, säger hon. Ofta planerar hon hela dagens arbete på morgonen och sedan ringer det någon med ett akutfall och då gäller det att kunna styra om resurserna. Det är roligt att lösa problem, vi gör verkligen skillnad för våra kunder här i verkstaden och det är väldigt roligt.
Gillar du att lösa problem?
Yrket passar dig som har ett tekniskt intresse. Du gillar problemlösning och har ett servicefokus.
Hej Marie! Berätta hur du kom in på Swedish Agro...
Jag har jobbat många år i branschen. Jag började jobba som reservdelssäljare på Swedish Agro Machinery. Intresset för servicesidan lockade och för ett år sedan tog jag klivet över till verkstadskontoret och började min tjänst som verkmästare.
Berätta om dina arbetsuppgifter – hur är du med och skapar värde för våra kunder?
Jag tar emot samtal och bokningar via telefon, leder och planerar dagarna för våra servicetekniker. Jag jobbar i tätt samarbete med alla avdelningar och tar emot bokningar från våra säljare där jag planerar in jobb på montering av nya maskiner eller service av sålda begagnade maskiner.
Det är administrativa uppgifter som att skapa arbetsorder, följa upp tidsstämpling, hantera garantiärenden och försäkringsärenden. Som verkmästare stöttar jag servicetekniker med dokumentation under pågående felsökningar och hjälper till med beslut om vilka komponenter vi ska byta. En dag är inte den andra lik. Man kan snabbt få planera om dagen då ett akut ärende ringer in och jag snabbt måste skicka ut en tekniker i fält för att hjälpa en kund att snabbt komma i drift igen.
Kan du beskriva hur du jobbar med sälj och kundservice inom verkstad?
Jag visar ett genuint intresse för kunden och lyssnar. Jag har en stark förståelse för kundens problem och är noggrann med återkoppling. Jag fokuserar och agerar på det som är brådskande.
Jag har god kontakt med övriga avdelningar då kunden kan hamna i behov av att köpa reservdelar eller komma i kontakt med säljare.
Hur jobbar din avdelning med att kunskapsdela internt?
Vi jobbar både enskilt och i grupp. Vi delar kunskap genom att arbeta i team under exempel säsongsservice. Där har en erfaren tekniker med sig en kollega under upplärning.
Vi har tillgång till svensk teknisk support som ger våra tekniker löpande utbildningar under året.
Vad är det mest givande med ditt arbete?
Det mest givande är att ha kundkontakten och bemöta varje kund efter deras behov. Jag har ett stort maskinintresse och tycker om den nära kontakt med maskinerna jag får. Snabba beslut och problemlösning är något jag gillar.
Vad skulle du vilja säga till dem som funderar på att söka jobb som verkmästare eller tekniker?
Yrket passar dig som har ett tekniskt intresse. Du gillar problemlösning och har ett servicefokus. Du ska gilla ett omväxlande arbete och kunna vara flexibel. Arbete förekommer i verkstad och ute i fält. Du har daglig kontakt med kunder och social förmåga är en viktig del i yrket. Du ska under skördeperioder kunna hantera ett högt tempo.